Norway - travel
Travelling tips
Some personal travelling tips for you who plan to travel in Norway.
yet only partly translated to English
Flyg i Norge
Om du vill flyga brukar det finnas sommarpriser hos de två största flygbolagen, se bara till att boka i tid!
Travel by train
Om du vill resa till ett fördelaktigt pris och samtidigt se mycket av Norge är tåget ett bra val. Jag rekommenderar dig att titta närmare på två typer av biljetter, Scanrail och Euro Domino.
Scanrail
Tågluffarkort för Norden, ger dig möjlighet att
resa runt i ett eller flera av våra nordiska
grannländer. Det vanliga Scanrail gäller i 21 dagar
för obegränsat resande, Scanrail Flexi ger 5 valfria
resdagar under en 15-dagarsperiod.
Euro Domino
Med detta kort reser du hur mycket du vill i ett eller flera
valfria länder under totalt en månad. Du kan
välja 1 - 8 resdagar, som inte behöver ligga efter
varandra.
För båda typer av kort tillkommer kostnader för platsbiljetter.
More info:
» NSB
Dovrebanan
Sträckan Oslo-Trondheim brukar kallas för Dovrebanan.
Efter lite mer än en timmes resa ser man Mjösa, Norges
största insjö (120 km lång). Längs
Mjösa går tåget genom jordbruksbygder innan det
anländer till Hamar och sedan Lillehammer.
Efter Lillehammer kör tåget in i Gudbrandsdalen. Älven i dalen heter Gudbrandsdalslången, och rinner mellan Mjösa och Lesja där den har sitt utflöde. I Gudbrandsdalen ligger Otta som är ett viktigt kommunikationscenter mellan tåg- och busslinjer till/från Vågå, Lom, Stryn och Målöy. Nästa anhalt är Dombås, här delar sig järvägen och de som ska med Raumabanan mot Åndalsnes måste byta tåg.
Efter Dombås gör järnvägen en kraftig stigning mot högfjället. Fjällövergången mellan Gudbrandsdalen och Tröndelag heter Dovrefjell. Hjerkinn är banans högst belägna station (1017 möh), Här har man fin utsikt mot fjällen i väster, det högsta är Snöhetta (2286 möh). En timme från Dombås ligger Oppdal, en känd vintersportort. Sedan följer stationerna Berkåk, Stören och Heimdal. De sista kilometrarna mot Trondheim ger en fin utsikt över staden som med sina 140.000 invånare är Norges tredje största.
Raumabanan
Raumabanan är lika med den 114 km långa sträckan
Dombås-Åndalsnes. Denna del av
järnvägsnätet förbinder kustdistrikten i
Möre och Romsdal med inlandet. Åndalsnes är en
viktig knutpunkt med "Tågbuss"-förbindelser till Molde
och Ålesund.
Nordlandsbanan
Sträckan mellan Trondheim och Bodö kallas för
Nordlandsbanan. Det är Norges längsta
järnvägssträcka och den passerar både
polcirkeln och två högfjällsområden, 730 km
och 10 timmars resa. Resan erbjuder många fina vyer av
vacker, vild och orörd natur.
Lofoten
Bodö är en bra utgångspunkt för att ta sig
vidare till Lofoten, man kan välja mellan Hurtigbåt,
Hurtigrutten, flyg eller färja. » Car trips in Lofoten.
För den som har bil och lite tid på sig kan jag rekommendera "The Whale Route". Då kan man t.ex. börja med färjan mellan Bodö och Moskenes. Sen kör man norrut i önskat tempo. Ett par mil norr om Svolvaer (som är centralorten på Lofoten) tar man en kortare färjetur för att komma över till Vesterålen (Melbu).
Från Melbu kan man sedan fortsätta via Stokmarknes, Sortland och Risöyhamn till Andenes. Från Andenes kan man åka på valsafari. Starkt rekommenderas också en tur till ön Bleik där det finns mycket Lunnefågel, skarvar, tretåig mås m.m. samt Havsörn. Vid ett tillfälle såg jag tio Havsörnar i luften samtidigt!
Från Andenes kan man sedan ta sig med färja till ön Senja, som är som ett Norge i miniatyr. Här kan man t.ex. stanna en natt i Hamn i Senja, ett trevligt ställe som ligger i en naturhamn. Där kan man bo, äta, hyra en liten plastbåt och ta sig en tur, fiska om man vill. För att ta sig till fastlandet kör man mot Finnsnes som har förbindelse till Senja via en bro. Från Finnsnes tar man sig sedan lätt ut på E6. » More information about whale safari.
Från Svolvaer kan man ta en båttur på några timmar genom Raftsundets södra del och in i den trånga Trollfjorden som är 2 km lång och 100 m bred vid mynningen. Raftsundet är ett smalt 20 km långt sund med 1000 m höga fjäll på båda sidor, frodig vegetation i alla nyanser av grönt, höga och branta fjäll med snöklädda toppar.
Finnmark
Finnmark är Norges största fylke till arealen och det minsta när det gäller befolkning. Finnmark är både längst norrut och längst österut. Mer än 80% av invånarna bor längs kusten och på öarna och där ligger också de största tätorterna, t.ex. Alta, Hammerfest, Vadsö och Kirkenes.
Nordkap
Honningsvåg är centralorten på Mageröya -
den ö där Nordkap ligger. Nordkap är norra Norges
största enskilda attraktion med 200.000 besökare varje
år.
Har man väl kommit till Honningsvåg är alltså ett besök på Nordkap oundvikligt. För den som inte har bil med går det två bussturer dagligen, den sena turen som innebär att man är på Nordkap från kl 22.00 och över midnatt. Från mitten av maj till slutet av juli finns möjlighet att uppleva midnattssol här.
Nordkap-klippan reser sig 307 meter över havet och
är Europas nordligaste punkt. På den platå som
klippan utgör ligger Nordkaphallen och här finns bl.a.
postkontor, souvenirshop, kafé, restaurang och ett litet
kapell. Här finns också en svit där man t.ex. kan
tillbringa bröllopsnatten.
» Mer om Nordkap
Gjesvaer
Från det lilla fiskesamhället Gjesvaer kan man
åka på fågelsafari. Gjesvaer ligger på
den nordvästra sidan av ön och går till ett
naturreservat som heter Gjesvaerstappan, beläget 15 km
väster om Nordkap. Detta är en samling
fågelfjäll i form av en skärgård med
nästan hundra större och mindre öar. Här
finns bl.a. en av de största kolonierna av lunnefågel
med c:a 600.000 häckande par! » Info om
Gjesvaer
Båtsfjord
Båtsfjord har ett skyddat läge längst in i
Båtsfjorden. Förbindelse med E6 via en väg
över fjället som är öppen året runt.
Annars är det Hurtigrutten eller flyg som gäller
för att komma hit.
Kommunen har c:a 2300 invånare och här landas
mycket fisk, företrädesvis från ryska
trålare.
» Mer om Båtsfjord
Vadsö
Vadsö ligger vid Varangerfjordens norra kust, är
fylkeshuvudstad i Finnmark och ligger på
Varangerhalvön som har den mest arktiskt präglade
naturen i Skandinavien. Här har man flera gånger
observerat både valross och isbjörn.
Den lilla ön Vadsöya utanför staden var utgångspunkt när Nordpolen skulle erövras av Roald Amundsen, Umberto Nobile och Lincoln Ellsworth år 1926. De flög med luftskeppet "Norge N1" via Nordpolen till Alaska. Luftskeppsmasten som idag står kvar som ett monument restes av Umberto Nobile som år 1928 gjorde ytterligare en resa till Nordpolen. Staden ödelades av tyskarna 1944. » Mer om Vadsö
Vardö
Vardö ligger på c:a två timmars avstånd
(bil/buss) från Vadsö. Vardö är Norges
östligaste stad, och ligger huvudsakligen på ön
Vardöya som har förbindelse med fastlandet via en 2,8
km lång tunnel. I Vardö finns bl.a. en räkfabrik
och tre företag som producerar fiskfilé,
huvudsakligen av torsk.
Vardö är Norges enda stad i arktisk klimatzon, vilket betyder att genomsnittstemperaturen per månad aldrig överstiger 10 grader. Här finns t.ex. bara ett enda träd (man påpekar att Vardö är paradiset för alla pollenallergiker... ) För att klara vintern måste detta träd "paketeras in" varje år. » Mer om Vardö
Hornöya
Utanför Vardö ligger Hornöya, en liten
fågelö som också är naturreservat. Detta
är ett eldorado för fågelskådare, här
häckar fågelarter som t.ex. storskarv, tretåig
mås, tordmule, sillgrissla, lunnefågel, havstrut och
gråtrut. På sommaren går det ibland
båtturer ut till ön. På ön finns stigar som
man måste hålla sig till. Avståndet till
fåglarna är mycket mindre än på många
andra fågelöar vilket gör att man här kommer
mycket nära fåglarna.
Hela denna del av Norge var mycket strategisk under andra världskriget. I det lilla samhället Kiberg, en bit söder om Vardö byggde tyskarna ett stort fort där man placerade några av de största kanonerna som kom till Nordnorge. När tyskarna i oktober 1944 drog sig tillbaka hann de inte bränna Kiberg, därför kan man här finna något så sällsynt som förkrigsbebyggelse i Finnmark. Större delen av Vardö brändes dock när tyskarna tvingades tillbaka av Röda armén.
Hamningberg
Fyra mil från Vardö, på en udde längst ute
på Varangerhalvön ligger Hamningberg. Vägen till
Hamningberg slingrar sig genom ett fascinerande landskap som
skiftar mellan "månlandskap" till vita stränder -
riktiga "beachar", här finns också gröna
ängar och forsande bäckar.
» Formations by
the sea
Hamningberg precis som Kiberg undkom den systematiska nedbränningen år 1944 när tyskarna tvingades tillbaka. Samtliga hus utom tre är byggda före kriget och Hamningberg är därför ett unikt kulturminne och en viktig del av historien i Finnmark och Norge. Den som kommer till Hamningberg får uppleva något genuint. » Bilder från Hamningberg och mer läsning
Hurtigrutten
Hurtigrutten trafikeras av elva fartyg på sträckan Bergen - Kirkenes. Sommaren 1999 reste jag med M/S Nordnorge är ett modernt fartyg med 217 hytter och 14 sviter. Fartyget är rikt utsmyckat med konst av olika slag: akvarell, olja, textil och träsnitt.
Hurtigrutten har en historia på över 100 år
och startade år 1893 med främsta syfte att
transportera gods och människor mellan hamnarna i Nordnorge.
Transport av lokalbefolkning och gods är fortfarande en
viktig förutsättning för Hurtigruttens
existens.
» More about Hurtigruten