Restips

Här är några personliga restips för dig som funderar på eller planerar att resa till Norge.

Bodö (utanför turistinformationen)

Flyg i Norge

Om du vill flyga brukar det finnas sommarpriser hos de två största flygbolagen, se bara till att boka i tid!

» Braathens
» Wideroe

Resa med tåg

Om du vill resa till ett fördelaktigt pris och samtidigt se mycket av Norge är tåget ett bra val. Jag rekommenderar dig att titta närmare på två typer av biljetter, Scanrail och Euro Domino.

Scanrail
Tågluffarkort för Norden, ger dig möjlighet att resa runt i ett eller flera av våra nordiska grannländer. Det vanliga Scanrail gäller i 21 dagar för obegränsat resande, Scanrail Flexi ger 5 valfria resdagar under en 15-dagarsperiod.

För mer info:
» SJ
» NSB

Hjerkinn

Dovrebanan
Sträckan Oslo-Trondheim brukar kallas för Dovrebanan. Efter lite mer än en timmes resa ser man Mjösa, Norges största insjö (120 km lång). Längs Mjösa går tåget genom jordbruksbygder innan det anländer till Hamar och sedan Lillehammer.

Efter Lillehammer kör tåget in i Gudbrandsdalen. Älven i dalen heter Gudbrandsdalslången, och rinner mellan Mjösa och Lesja där den har sitt utflöde. I Gudbrandsdalen ligger Otta som är ett viktigt kommunikationscenter mellan tåg- och busslinjer till/från Vågå, Lom, Stryn och Målöy. Nästa anhalt är Dombås, här delar sig järvägen och de som ska med Raumabanan mot Åndalsnes måste byta tåg.

Efter Dombås gör järnvägen en kraftig stigning mot högfjället. Fjällövergången mellan Gudbrandsdalen och Tröndelag heter Dovrefjell. Hjerkinn är banans högst belägna station (1017 möh), Här har man fin utsikt mot fjällen i väster, det högsta är Snöhetta (2286 möh). En timme från Dombås ligger Oppdal, en känd vintersportort. Sedan följer stationerna Berkåk, Stören och Heimdal. De sista kilometrarna mot Trondheim ger en fin utsikt över staden som med sina 140.000 invånare är Norges tredje största.

Raumabanan
Raumabanan är lika med den 114 km långa sträckan Dombås-Åndalsnes. Denna del av järnvägsnätet förbinder kustdistrikten i Möre och Romsdal med inlandet. Åndalsnes är en viktig knutpunkt med "Tågbuss"-förbindelser till Molde och Ålesund.

Polcirkeln - klicka för större bild

Nordlandsbanan
Sträckan mellan Trondheim och Bodö kallas för Nordlandsbanan. Det är Norges längsta järnvägssträcka och den passerar både polcirkeln och två högfjällsområden, 730 km och 10 timmars resa. Resan erbjuder många fina vyer av vacker, vild och orörd natur.

» Här finns info från NSB

Lofoten

Lofoten
Bodö är en bra utgångspunkt för att ta sig vidare till Lofoten, man kan välja mellan Hurtigbåt, Hurtigrutten, flyg eller färja. » Info om Lofoten.

För den som har bil och lite tid på sig kan jag rekommendera "The Whale Route". Då kan man t.ex. börja med färjan mellan Bodö och Moskenes. Sen kör man norrut i önskat tempo. Ett par mil norr om Svolvaer (som är centralorten på Lofoten) tar man en kortare färjetur för att komma över till Vesterålen (Melbu).

Melbu

Från Melbu kan man sedan fortsätta via Stokmarknes, Sortland och Risöyhamn till Andenes. Från Andenes kan man åka på valsafari. Starkt rekommenderas också en tur till ön Bleik där det finns mycket Lunnefågel, skarvar, tretåig mås m.m. samt Havsörn. Vid ett tillfälle såg jag tio Havsörnar i luften samtidigt!

Från Andenes kan man sedan ta sig med färja till ön Senja, som är som ett Norge i miniatyr. Här kan man t.ex. stanna en natt i Hamn i Senja, ett trevligt ställe som ligger i en naturhamn. Där kan man bo, äta, hyra en liten plastbåt och ta sig en tur, fiska om man vill. För att ta sig till fastlandet kör man mot Finnsnes som har förbindelse till Senja via en bro. Från Finnsnes tar man sig sedan lätt ut på E6. » Här finns mera information om valsafari.

Från Svolvaer kan man ta en båttur på några timmar genom Raftsundets södra del och in i den trånga Trollfjorden som är 2 km lång och 100 m bred vid mynningen. Raftsundet är ett smalt 20 km långt sund med 1000 m höga fjäll på båda sidor, frodig vegetation i alla nyanser av grönt, höga och branta fjäll med snöklädda toppar.

» Fler bilder från Lofoten

Ut från Trollfjorden - klicka för större bild!

Finnmark

Finnmark är Norges största fylke till arealen och det minsta när det gäller befolkning. Finnmark är både längst norrut och längst österut. Mer än 80% av invånarna bor längs kusten och på öarna och där ligger också de största tätorterna, t.ex. Alta, Hammerfest, Vadsö och Kirkenes.

Nordkap
Honningsvåg är centralorten på Mageröya - den ö där Nordkap ligger. Nordkap är norra Norges största enskilda attraktion med 200.000 besökare varje år.

Har man väl kommit till Honningsvåg är alltså ett besök på Nordkap oundvikligt. För den som inte har bil med går det två bussturer dagligen, den sena turen som innebär att man är på Nordkap från kl 22.00 och över midnatt. Från mitten av maj till slutet av juli finns möjlighet att uppleva midnattssol här.

Nordkap

Nordkap-klippan reser sig 307 meter över havet och är Europas nordligaste punkt. På den platå som klippan utgör ligger Nordkaphallen och här finns bl.a. postkontor, souvenirshop, kafé, restaurang och ett litet kapell. Här finns också en svit där man t.ex. kan tillbringa bröllopsnatten.
» Mer om Nordkap

Gjesvaer
Från det lilla fiskesamhället Gjesvaer kan man åka på fågelsafari. Gjesvaer ligger på den nordvästra sidan av ön och går till ett naturreservat som heter Gjesvaerstappan, beläget 15 km väster om Nordkap. Detta är en samling fågelfjäll i form av en skärgård med nästan hundra större och mindre öar. Här finns bl.a. en av de största kolonierna av lunnefågel med c:a 600.000 häckande par! » Info om Gjesvaer

Båtsfjord
Båtsfjord har ett skyddat läge längst in i Båtsfjorden. Förbindelse med E6 via en väg över fjället som är öppen året runt. Annars är det Hurtigrutten eller flyg som gäller för att komma hit.

Båtsfjord

Kommunen har c:a 2300 invånare och här landas mycket fisk, företrädesvis från ryska trålare.
» Mer om Båtsfjord

Vadsö
Vadsö ligger vid Varangerfjordens norra kust, är fylkeshuvudstad i Finnmark och ligger på Varangerhalvön som har den mest arktiskt präglade naturen i Skandinavien. Här har man flera gånger observerat både valross och isbjörn.

Vadsöya

Den lilla ön Vadsöya utanför staden var utgångspunkt när Nordpolen skulle erövras av Roald Amundsen, Umberto Nobile och Lincoln Ellsworth år 1926. De flög med luftskeppet "Norge N1" via Nordpolen till Alaska. Luftskeppsmasten som idag står kvar som ett monument restes av Umberto Nobile som år 1928 gjorde ytterligare en resa till Nordpolen. Staden ödelades av tyskarna 1944. » Mer om Vadsö

Vardö
Vardö ligger på c:a två timmars avstånd (bil/buss) från Vadsö. Vardö är Norges östligaste stad, och ligger huvudsakligen på ön Vardöya som har förbindelse med fastlandet via en 2,8 km lång tunnel. I Vardö finns bl.a. en räkfabrik och tre företag som producerar fiskfilé, huvudsakligen av torsk.

Vardöhus fästning - Klicka för större bild!

Vardö är Norges enda stad i arktisk klimatzon, vilket betyder att genomsnittstemperaturen per månad aldrig överstiger 10 grader. Här finns t.ex. bara ett enda träd (man påpekar att Vardö är paradiset för alla pollenallergiker... ) För att klara vintern måste detta träd "paketeras in" varje år. » Mer om Vardö

Lunnefåglar - klicka för större bild!

Hornöya
Utanför Vardö ligger Hornöya, en liten fågelö som också är naturreservat. Detta är ett eldorado för fågelskådare, här häckar fågelarter som t.ex. storskarv, tretåig mås, tordmule, sillgrissla, lunnefågel, havstrut och gråtrut. På sommaren går det ibland båtturer ut till ön. På ön finns stigar som man måste hålla sig till. Avståndet till fåglarna är mycket mindre än på många andra fågelöar vilket gör att man här kommer mycket nära fåglarna.

Hela denna del av Norge var mycket strategisk under andra världskriget. I det lilla samhället Kiberg, en bit söder om Vardö byggde tyskarna ett stort fort där man placerade några av de största kanonerna som kom till Nordnorge. När tyskarna i oktober 1944 drog sig tillbaka hann de inte bränna Kiberg, därför kan man här finna något så sällsynt som förkrigsbebyggelse i Finnmark. Större delen av Vardö brändes dock när tyskarna tvingades tillbaka av Röda armén.

Hamningberg

Hamningberg
Fyra mil från Vardö, på en udde längst ute på Varangerhalvön ligger Hamningberg. Vägen till Hamningberg slingrar sig genom ett fascinerande landskap som skiftar mellan "månlandskap" till vita stränder - riktiga "beachar", här finns också gröna ängar och forsande bäckar.
» Formationer vid havet

Hamningberg precis som Kiberg undkom den systematiska nedbränningen år 1944 när tyskarna tvingades tillbaka. Samtliga hus utom tre är byggda före kriget och Hamningberg är därför ett unikt kulturminne och en viktig del av historien i Finnmark och Norge. Den som kommer till Hamningberg får uppleva något genuint. » Bilder från Hamningberg och mer läsning

Hurtigruten

M/S Nordnorge

Hurtigruten trafikeras av elva fartyg på sträckan Bergen - Kirkenes. Sommaren 1999 reste jag med M/S Nordnorge är ett modernt fartyg med 217 hytter och 14 sviter. Fartyget är rikt utsmyckat med konst av olika slag: akvarell, olja, textil och träsnitt.

Hurtigruten har en historia på över 100 år och startade år 1893 med främsta syfte att transportera gods och människor mellan hamnarna i Nordnorge. Transport av lokalbefolkning och gods är fortfarande en viktig förutsättning för Hurtigrutens existens.
» Mer om Hurtigruten