Norge 2000 del I

Detta är berättelsen om den första Norge-resan år 2000, tillsammans broder Lars som gillar att titta på fåglar.

Raftsundet
Resan började med buss Kungälv-Göteborg-Oslo och sedan tåg Oslo-Trondheim-Bodö. Sträckan Olso-Trondheim åkte vi med det nya "Signatur", NSB:s motsvarighet till SJ:s X2000.

Tågresan

Polcirkeln

 

Nordlandsbanan
Sträckan mellan Trondheim och Bodö kallas för Nordlandsbanan. Det är Norges längsta järnvägssträcka och den passerar både polcirkeln och två högfjällsområden, 730 km och 10 timmars resa. Resan erbjuder många fina vyer av vacker, vild och orörd natur.

Vi vaknade ganska tidigt, satt och åt frukost i bistro-vagnen när tåget passerade polcirkeln. Vackra vyer. Mycket snö, forsande vatten. Det regnar lätt när vi kommer fram till Bodö.

Bodö 29 maj
- Bära väskor, låsa in väskor i förvaringsbox.
- Shopping, Lars köper helt underbara boken "Fugler i Lofoten".
- Kaffe och våffla på 13 våningen Sas Radisson.
- Domkyrkan låst.
- 60 år och 2 dagar sedan tyskarnas bombningar.

Hurtigrutten

Fler och större bilder

Den här gången hade vi bestämt att vi skulle åka med Hurtigrutten från Bodö till Kirkenes med ett stopp i Vadsö. Vi åkte med M/S Kong Harald, ett av de nyare fartygen.

Lofoten

Lofoten

Från Bodö tar det cirka 4 timmar till Lofoten, den första hamnen är Stamsund. Efter ytterligare ett par timmar anländer vi till Svolvaer med 4.000 invånare som är Lofotens huvudstad

Svolvaer - Raftsundet

Svolver - klicka för större bild!  Raftsundet

Efter en timme vid kaj i Svolvaer går färden vidare norrut och in i Raftsundet, ett smalt och cirka 2 mil långt sund mellan Lofoten och Vesterålen. Det är en mäktig upplevelse att passera genom detta trånga sund med toppar på 1.000 m.ö.h. precis i närheten. I sundets norra mynning finns en bro som förbinder de båda öar som omger sundet, Austvågöy och Hinnöy.

Tromsö

Tromsö

Under en guidad rundtur fick vi information om Tromsö med omgivning. Alldeles utanför staden sänktes det tyska slagskeppet Tirpitz på 44.000 ton, skrovet var 32 cm tjockt! Mycket i Tromsö är "världens nordligaste"! Här finns bl.a. ett stort universitet och ett rikt kulturutbud.

Nordkap

Ett besök på Nordkap missar man inte om man har möjlighet. Vi åker med en guidad tur och får lite intressant information om Mageröya, ön där Nordkap ligger. Hit fraktar man cirka 5000 renar varje år till sommarbete. De får åka med marinens båtar dit, men simmar tillbaka själva. Lunnefåglarna kommer till fågelbergen den 14 april kl 18.00 varje år! I år var de en kvart försenade pga dåligt väder.

På väg till Nordkap

Medeltemperaturen här är +12 sommar och -4 grader på vintern. Max badtemperatur i vikarna är +13 grader...

Från Mageröya stävar fartyget vidare österut och gör korta stopp i hamnar som Kjöllefjord, Mehamn, Berlevåg, Båtsfjord, Vardö och Vadsö.

Vadsö

I Vadsö lämnade vi M/S Kong Harald för att under ett dygn bekanta oss med kustavsnittet mellan Vadsö och Hamningberg.

Vadsö är fylkeshuvudstad i Finnmark och ligger på Varangerhalvön som har den mest arktiskt präglade naturen i Skandinavien. Här har man flera gånger observerat både valross och isbjörn.

Vadsöya

Den lilla ön Vadsöya utanför staden var utgångspunkt när Nordpolen skulle erövras av Roald Amundsen, luftskeppsmasten  står idag kvar som ett monument.

Fågelskådandet börjar strax utanför Vadsö vid Ekkeröy. Här ser vi bl.a. vitnäbbad islom, alförrädare och fjällab. För att inte tala om åtskilliga par labb.

Vi tar en avstickare till Vardö som ligger på en ö, förbunden med fastlandet med en tunnel som är 2890 m lång och går 88 m under havsytan, inte så dåligt!

Hamningberg

På väg till Hamningberg

Vägen från Vardö till Hamningberg är enorm. Landskapet klippigt och stenigt, överhuvudtaget ogästvänligt. Trots det ser vi flera sommarstugor. Det är svårt att förstå vad de är i denna natur som lockar till byggnation. Flera stora vikar har sandstränder, riktiga "beachar". Troligen är vattnet svinkallt.

Fler bilder från vägen till Hamningberg.    Besök i Hamningberg 2001.

Snön på höjderna smälter för fullt och bäckarna är vilda. Här finns inga träd, däremot buskar, ljung och gräs. Det luktar gott. Bland mindre fåglar kan nämnas snösparv (!) och blåhake.

Kirkenes

Nästa dag tog vi M/S Polarlys från Vadsö till Kirkenes.

Första dagen kör vi söderut mot Pasvik. Det är fortfarande is på en stor del av sjöarna. Björkarna har slagit ut. Lövsångare sjunger, men de är inte många. På några ställen ser vi Tussilago.

Det är vackert. Mycket träd, björk och tall, gör att det känns ombonat jämfört med den kala kusten. Vi ser inte så många djur, vare sig fåglar eller andra. Vi ser ett par älgar, storlom och svartsnäppa.

Pasvik - klicka för större bild

Gränsen mot Ryssland

Gränsmarkering vid Pasvikelven - klicka för större bild

Det som präglar området mycket här är närheten till Ryssland. Gränsen är fortfarande noga bevakad och strikt reglerad. Endast en gränsövergång, men många gränsmarkeringar. Vi såg ett ryskt bevakningstorn, med "tillhörande" ryss.
Biljett Grenselandsmuséet
Vi avslutade med ett besök på Grenselandsmuséet sista dagen. Den fasta utställningen där visar krigsåren under andra världskriget. Det var en stark upplevelse att titta, läsa och lyssna på dokumentationen. Vi var båda mycket berörda.
Klicka för större bild!
På muséet finns en Iljusjin IL-2 M3 som deltog i striderna 1944 för att frigöra Syd-Varanger. Den blev nedskjuten och låg under 40 år på botten av en sjö. Den är nu restaurerad och finns på Grenselandsmuséet som den enda av sitt slag i ett västland.
Läs & skriv i gästboken!    Norge index-sida    Alla bilder © Bo Davidsson

 Senast uppdaterad: 2001-12-02