
Information, Tips & Råd
Här hittar du diverse information samt tips för inspelning och PA. Nedanstående är en liten början...
Mikrofoner
Närljudseffekt och
rundgång
Brum
DI-boxar
Equalizers
Dynamikprocessorer
Reverb och
delay
Förstärkare
Hemstudio
Länkar
Mikrofoner
Riktverkan | Egenskaper |
---|---|
Kula (omni-directional) | Tar upp ljud i stort sett lika från alla håll |
Åtta (bi-directional) | Har två känslighetsområden, som vardera täcker c:a 100 grader |
Cardioid (uni-directional) | Känsligheten är njurformad, avtar mer och mer från sidorna och bakåt |
Super cardioid | Är ännu mer riktad än den vanliga cardioiden |
Shot gun | Superriktad, används av teater, radio/tv och vid filminspelning |
Dynamisk mikrofon är den vanligaste typen. Den fungerar i princip som en högtalare, fast tvärt om. På membranet sitter en spole som rör sig i det magnetfält som alstras av en magnet.
Bandmikrofonen är också dynamisk, men här har spolen ersatts av ett metallband som rör sig i gapet på magneten.
Kondensatormikrofon. Här utgör membranet ena plattan av en kondensator. När plattan rör sig av ljudvågorna varierar avståndet mellan plattorna vilket gör att kapacitansen varierar. Mellan plattorna ligger en likspänning som ger signalspänning över plattorna när kapacitansen varierar. En kondensatormikrofon ger mycket hög ljudkvalitet men brukar vara ganska dyr. Fordrar så kallad fantommatning (normalt 48 V) från mixern.
Elektretmikrofonen är en variant av kondensatormikrofonen och har en permanent polarisationsspänning över det fasta membranet. Ingen strömkälla behövs till kondensatorplattorna, det räcker med ett batteri för att driva den förstärkare som är hopbyggd med mikrofonkapseln. Ljudkvalitén är ofta bra.
Användningsområden
Kondensatormik
Tål normalt inte lika höga ljudtryck som en dynamisk.
Ger starkare utsignal. En bra kondensatormik ger ett renare ljud
och har ett större frekvensomfång.
Dynamisk mik
Tål högre ljudtryck. Tål stötar och annan
mekanisk påverkan bättre.
PA-ljud
Dynamiska mikar är vanligast. Kondensatormik främst
till OH (cymbaler), hi-hat, sång
Studio
Dynamiska mikar används normalt på trummor,
elförstärkta instrument. Kondensatormik till OH,
hi-hat, akustiska instrument, sång.
Att tänka på
Även om man har en kondensatormik som tål höga
nivåer måste man tänka på att om
ljudkällan är stark måste mixern ska klara
signalen också. I såna lägen räcker det
ofta inte med gain-ratten, det behövs en "pad"
också.
Närljudseffekt
(proximity effect)
De flesta cardioidmikrofoner ger en bashöjning som blir
större med minskat avstånd, vilket ger det
karraktäristiska varma ljudet. Kan dock göra
röster och instrument otydliga, många gånger
behöver man därför minska basen på solist
och andra mikrofoner som är placerade nära
ljudkällan.
Rundgång
När en mikrofon relativt sett är för nära en
högtalare uppstår ett fenomen som kallas
rundgång eller feedback (eng.). Ljudet går först
från källan in i mikrofonen och ut genom
högtalaren, sedan tillbaka in i mikrofonen och sedan in i
högtalaren igen osv. Vid rundgång uppstår ett
tjutande ljud som låter värre ju högre frekvensen
är. Detta kan ge upphov till skador både på
högtalare, elektronik och hörsel.
För att undvika rundgång bör man arbeta med korta
avstånd mellan ljudkälla och mikrofon samt att
högtalare och mikrofoner placeras rätt. Det är
också viktigt med en jämn frekvensgång
både på mikrofon och högtalare. Ofta
använder man medhörningshögtalare på scenen
och det är mycket viktigt att dessa justeras innan
konserten. Högtalarnas frekvensgång justeras normalt
in med en grafisk equalizer. Har man en
parametrisk eq kan man justera med större precision.
Rundgång uppstår lättare ju flera mikrofoner som finns på scenen.
Brum
Brum är ofta ett problem i PA-anläggningar,
särskilt vid samtidig användning av
ljusanläggning. För att undvika brum bör man dels
använda balanserad utrustning, viktigare ju längre
kablarna är. Dessutom bör allt ljud elektriskt anslutas
till samma fas. Brum kan även uppstå när t.ex. en
elbas är ansluten via en DI-box. Basförstärkaren
är då jordat på ett ställe och mixern
på ett annat och då uppstår lätt en
spänningsskillnad i jordpotentialen. Jorden matas runt i
anläggningen och den bästa lösningen i detta fall
är en s.k. groundlift på DI-boxen, vilket innebär
att jorden bryts innan signalen skickas iväg till
mixerbordet. OBS! att jorden aldrig får brytas i en
nätkabel, detta kan medföra livsfara eftersom
jorden här har en säkerhetsfunktion och skall leda bort
strömmen om t.ex. ett chassi blir
spänningsförande.
Fler mikrofontips!
DI-boxar
DI-boxar används för att omvandla obalanserade
instrument-utgångar till balanserade
mikrofoningångar. Dessa används till bl.a. elbas och
keyboards på grund av impedansskillnader mellan instrument
och mixer. Gäller även akustisk gitarr med inbyggd
mikrofon. Den balanserade signalen är dessutom betydligt
okänsligare för störningar vilket är
viktigare ju längre avståndet till mixern är.
Equalizers
EQ-tips
- EQ fungerar bäst i lagom doser, minska hellre än öka.
- Rör kontrollerna långsamt och lyssna vad som händer.
- Tillämpa inte all EQ vid den individuella (instrument) soundchecken.
- Ge plats för sången i mixen genom att dämpa mellanregistret något på kompet, t.ex. på kompgitarren.
- Att minska diskanten något kan ge samma resultat som att dra ner volymen. Det låter "längre bort".
- Använd ofta EQ-bypass som en referens.
Runt 400-500 Hz är ett område där nästa alla instrument har någon information. Genom att tunna ut det låga mellanregistret är det möjligt att att höra att det finns högre frekvenser närvarande. Alltså, för mycket nivå av en frekvens kan dölja andra delar av ljudspektrat. Allt adderas dessutom i mixen, samtliga instrument/röster vid en viss frekvens. Detta leder till att det kan bli "too much" även om instrumenten låter bra var för sig.
Bandvidd
Bandvidd anger hur mycket av frekvensområdet runt en
centerfrekvens som ändras när en equalizer
används. Denna anges på tre olika sätt: som
Q-värde, som Herz och som antal eller del av oktav(er).
Q-värde: Ett högt tal anger en smal bandvidd, ett lågt är lika med bred bandvidd.
Dynamikprocessorer
Kompressorer
Reglarna på en mixer kan användas för att
ställa in balansen mellan röster och instrument.
Kortvariga förändringar, som t.ex. ett skrik från
solisten är inte så lätt att hantera manuellt.
Har du en gång använt en kompressor för att
kontrollera nivåer kommer du att uppskatta vad den kan
göra som du själv är för långsam att
klara av.
En kompressor reducerar helt enkelt skillnaden mellan den starkaste och svagaste delen av ett stycke musik genom att automatiskt vrida ner gainen när signalen överstiger en förutbestämd nivå.
Justeringsmöjligheter
- Threshold: den nivå där kompressorn börjar arbeta
- Ratio: bestämmer hur mycket ljudet skall dämpas, varierbar från 1:1 till :1
- Hard knee: karaktäristiken på kompressorns design, inget händer förrän nivån når tröskelvärdet (threshold)
- Soft knee: annan typ av kompressor där reduktionen upp till tröskelvärdet sker progressivt över ett omfång av 10 dB eller så. Alltså när nivån kommer inom 10 dB från threshold börjar kompressorn att reducera nivån. Med låg ratio har det mycket liten effekt.
- Attack: den tid som förlöper innan kompressorn dämpar nivån, en långsam attack tillåter transienter att passera oförändrade innan kompressionen startar.
- Release: den tid det tar innan dämpningen av signalen upphör. Om releasetiden är för kort kan signalnivån börja pumpa - man kan höra nivån gå upp och ner.
- Auto attack/release: vissa kompressorer har ett autoläge som justerar attack och release kontinuerligt för att passa dynamiken i musiken.
- Peak/RMS: en krets som mäter signalens styrka för att veta när kompressionen behövs. En RMS-avkännare fungerar ungefär som det mänskliga örat, vilket bryr sig mindre om kortvariga starka ljud än mer långvariga ljud som är lika starka.
- Hold time: aktiverar en kort fördröjning innan release-fasen. Om Hold Time sätts längre än en våglängd av den lägsta hörbara frekvensen tvingas kompressorn att vänta tillräckligt länge innan nästa cykel kommer och på detta vis undviks att distortion uppkommer. Med 50 ms Hold Time undviks distortion ned till 20 Hz. Ibland har kompressorn en inbyggd, förinställd Hold Time.
Reverb
Ta lite extra tid för att justera in ditt favorit-reverb för virveln så att du får det fett och lagom långt utan att ta bort transienterna som definerar rytmen. Det hjälper att lägga till lite pre-delay så att reverben kommer lite efter ljudet från sejarmattan. Det bästa virvel-reverbet "märks" inte. Det låter något i stil med en virveltrumma i ett riktigt rum.
Förstärkare (slutsteg)
Hemstudio
För att komma igång med en hemstudio behöver
du följande:
Bandspelare med minimum 4-8 kanaler, finns med/utan mixer
Hörlurar och/eller förstärkare + högtalare
för lyssning (din stereo till att börja med)
2-kanals bandspelare för nedmixning (använd ditt
kassettdäck till att börja med)
Effektburk för reverb etc.
Mikrofon/-er för sång och/eller instrument + stativ
till dessa
Kablar
Länkar
Sänd e-post
med synpunkter
och kommentarer.
Senast ändrad: 2006-02-18