Norge 1999
Årets semester har omfattat både Lofoten och
Finnmark samt en tur med Hurtigrutten från Vardö till
Ålesund.
|
|
|
Resan började även detta år med tåg
Göteborg-Oslo-Trondheim-Bodö. I år tänkte
jag börja med att berätta lite om själva
tågresan.
Tågresan
Dovrebanan
Sträckan Oslo-Trondheim brukar kallas för Dovrebanan.
Efter lite mer än en timmes resa ser man Mjösa, Norges
största insjö (120 km lång). Längs
Mjösa går tåget genom jordbruksbygder innan det
anländer till Hamar och sedan Lillehammer.
Efter Lillehammer kör tåget in i Gudbrandsdalen.
Älven i dalen heter Gudbrandsdalslången, och rinner
mellan Mjösa och Lesja där den har sitt utflöde. I
Gudbrandsdalen ligger Otta som är ett viktigt
kommunikationscenter mellan tåg- och busslinjer
till/från Vågå, Lom, Stryn och
Målöy. Nästa anhalt är Dombås,
här delar sig järvägen och de som ska med
Raumabanan mot Åndalsnes måste byta tåg.
|
|
|
Efter Dombås gör järnvägen
en kraftig stigning mot högfjället.
Fjällövergången mellan Gudbrandsdalen och
Tröndelag heter Dovrefjell. Hjerkinn är banans
högst belägna station (1017 möh), Här har man
fin utsikt mot fjällen i väster, det högsta
är Snöhetta (2286 möh). En timme från
Dombås ligger Oppdal, en känd vintersportort. Sedan
följer stationerna Berkåk, Stören och Heimdal. De
sista kilometrarna mot Trondheim ger en fin utsikt över
staden som med sina 140.000 invånare är Norges tredje
största. |
|
|
Nordlandsbanan
Sträckan mellan Trondheim och Bodö kallas för
Nordlandsbanan. Det är Norges längsta
järnvägssträcka och den passerar både
polcirkeln och två högfjällsområden, 730 km
och 10 timmars resa. Resan erbjuder många fina vyer av
vacker, vild och orörd natur.
I Bodö är ett besök på
turistinformationen att rekommendera (bra skyltat från
stationen). Gå sedan gärna ut till den lilla
kaffestugan "Molokroken" på piren och ta en kopp kaffe/te
och våffla (billigast i stan!).
|
|
|
Från Bodö tar man sig lätt vidare till Lofoten
med Hurtigbåt, Hurtigrutten eller färja. I år
tog jag Hurtigrutten till Svolvaer.
Här finns en karta
där alla orter som nämns i den följande texten
är utmärkta.
Längre norrut...
Efter två nätter i Svolvaer reste jag norrut till
Honningsvåg, som är centralorten på Mageröya - den ö
där Nordkap ligger.
Nordkap är norra Norges största enskilda attraktion med
200.000 besökare varje år.
Har man väl kommit till Honningsvåg är
alltså ett besök på Nordkap oundvikligt.
För den som inte har bil med går det två
bussturer dagligen, jag valde den sena turen som innebär att
man är på Nordkap från kl 22.00 och över
midnatt. Eftersom mitt besök var under slutet av juli fick
jag möjlighet att uppleva en av årets sista
nätter med midnattssol.
|
|
|
Nordkap-klippan reser sig 307 meter över havet och
är Europas nordligaste punkt. På den platå som
klippan utgör ligger Nordkaphallen och här finns bl.a.
postkontor, supervideograf, souvenir-shop, kafé,
restaurang och ett litet kapell. Här finns också en
svit där man t.ex. kan tillbringa bröllopsnatten.
Gjesvaer
Nästa dag var en fågeltur med båt inplanerad.
Turen startar i det lilla fiskesamhället Gjesvaer på
den nordvästra sidan av ön och går till ett
naturreservat som heter Gjesvaerstappan, beläget 15 km
väster om Nordkap. Detta är en samling
fågelfjäll i form av en skärgård med
nästan hundra större och mindre öar. Här
finns bl.a. en av de största kolonierna av lunnefågel
med c:a 600.000 häckande par!
Under denna tur som gick runt en av de största öarna
fick vi se lunnefågel, havssula, tordmule, havsörn,
storskarv, stormfågel, ejder m.fl. Det är ett
understatement att säga att "det låter väldigt
mycket" med tusentals fåglar i den omedelbara
närheten, men det är en upplevelse! Högt uppe i
luften ser vi ett par havsörnar med sina stor
karaktäristiska "flak" till vingar, de svävar omkring
däruppe och spanar efter ett lämpligt skrovmål.
Som en extra bonus fick vi på hemvägen även se
ett tiotal sälar. Stora, nyfikna ögon som betraktade
oss.
Längre österut...
Vadsö
Efter två nätter i Honningsvåg fortsatte resan
med flyg till Vadsö vid
Varangerfjordens norra kust. Vadsö är fylkeshuvudstad i
Finnmark och ligger på Varangerhalvön som har den mest
arktiskt präglade naturen i Skandinavien. Här har man
flera gånger observerat både valross och
isbjörn.
Den lilla ön Vadsöya utanför staden var
utgångspunkt när Nordpolen skulle erövras av
Roald Amundsen, Umberto Nobile och Lincoln Ellsworth år
1926. De flög med luftskeppet "Norge N1" via Nordpolen till
Alaska. Luftskeppsmasten som idag står kvar som ett
monument restes av Umberto Nobile som år 1928 gjorde
ytterligare en resa till Nordpolen.
Staden ödelades av tyskarna 1944.
Vardö
Från Vadsö gjorde jag den två timmar
långa bussresan norrut till Vardö en tidig morgon.
Vardö är Norges östligaste stad, och ligger
huvudsakligen på ön Vardöya som har
förbindelse med fastlandet via en 2,8 km lång tunnel.
I Vardö finns bl.a. en räkfabrik och tre företag
som producerar fiskfilé, huvudsakligen av torsk.
|
|
|
Vardö är Norges enda stad i arktisk
klimatzon, vilket betyder att genomsnittstemperaturen per
månad aldrig överstiger 10 grader. Här finns
t.ex. bara ett enda träd (man påpekar att Vardö
är paradiset för alla pollenallergiker... ) För
att klara vintern måste detta träd "paketeras in"
varje år. |
|
|
Utanför Vardö ligger Hornöya, en
liten fågelö som också är naturreservat.
Detta är ett eldorado för fågelskådare,
här häckar fågelarter som t.ex. storskarv,
tretåig mås, tordmule, sillgrissla, lunnefågel,
havstrut och gråtrut. Jag fick möjlighet att komma dit
med båt från Vardö och sedan gå omkring
ett par timmar bland alla fåglar. På ön finns
stigar som man måste hålla sig till. Avståndet
till fåglarna är mycket mindre än på
många andra fågelöar vilket gör att man
här kommer mycket nära fåglarna. De som var minst
rädda var lunnefåglarna, det var en speciell
upplevelse att stå tre meter från en
lunnefågel. Man får en särskild
förkärlek för dessa små och mycket söta
fåglar.
Hela denna del av Norge var mycket strategisk under andra
världskriget. I det lilla samhället Kiberg, en bit
söder om Vardö byggde tyskarna ett stort fort där
man placerade några av de största kanonerna som kom
till Nordnorge. När tyskarna i oktober 1944 drog sig
tillbaka hann de inte bränna Kiberg, därför kan
man här finna något så sällsynt som
förkrigsbebyggelse i Finnmark. Större delen av
Vardö brändes dock när tyskarna tvingades tillbaka
av Röda armén.
Från Vardö till
Ålesund
|
|
|
I Vardö går jag ombord på M/S
Nordnorge, ett av elva fartyg som trafikerar Hurtigrutten. M/S Nordnorge är
ett komfortabelt fartyg med 217 hytter och 14 sviter. Här
finns ett kafé som är öppet dygnet runt och en
restaurang där frukost, lunch och middag serveras. Vidare
finns en bar och två panoramasalonger plus konferansrum,
grupprum och souvenirbutik. Fartyget är rikt utsmyckat med
konst av olika slag: akvarell, olja, textil och träsnitt.
Mycket smakfullt! |
|
|
Hurtigrutten har en historia på över 100 år
och startade år 1893 med främsta syfte att
transportera gods och människor mellan hamnarna i Nordnorge.
Transport av lokalbefolkning och gods är fortfarande en
viktig förutsättning för Hurtigruttens
existens.
Ett tak av moln täcker himlen, men molnen ligger
högt och det är fri sikt till horisonten. Ljuset
här i norr är speciellt, mjukt men ändå
intensivt.
Fartyget glider fram i 16 knop, vilket inte är
någon svindlande hastighet. Detta och det faktum att
avstånden är stora gör att det tar sin tid innan
vi passerar polcirkeln.
Det är mycket avkopplande att tillbringa några
dagar ombord på ett fartyg i Hurtigrutten. Man måste
inte göra något särskilt, det räcker med att
bara vara - att ta emot alla intryck som möter. Det
går alldeles utmärkt att göra det man känner
för: läsa, slappa, vara ute på däck eller
bara sitta och njuta av alla former, färger och
stämningar. Själv tar jag dagen som den kommer: är
ute på däck i den friska luften så mycket som
möjligt, läser och skriver vykort, fikar och äter.
Njuter hela tiden av det osannolika landskapet.
Berg och fjäll längs kusten ändrar hela tiden
form och utseende, karga och avslipade i nordost för att
sedan övergå i mer vassa och dramatiska former. Hela
det oändliga havet i olika nyanser av blått när
man vänder blicken mot norr. Jag blir hela tiden berörd
av det jag ser, det känns som om alla starka, positiva och
ljuvliga intryck går rakt in i själen.
|
|
|
Lofoten är det mest dramatiska och vackra avsnittet av
resan. Här passerar vi det långa och smala Raftsundet
med 1000 m höga fjäll på båda sidor.
Här finns frodig vegetation i alla nyanser av grönt,
höga och branta fjäll med snöklädda toppar.
Längs sundet ser man här och där små hus. Vi
gör också en instickare i den trånga
Trollfjorden som är 2 km lång och 100 m bred vid
mynningen.
I Lofoten angör vi två hamnar, Svolvaer och
Stamsund. Den tredje natten korsar fartyget Vestfjorden med kurs
mot Bodö.
Morgonen efter att vi angjort Bodö passerar vi
polcirkeln. Fram till nästa morgon då vi anländer
till Trondheim kommer fartyget på sin väg söderut
att ha passerat en skärgård med 6000 öar och
skär. Trondheim är mest känd för den stora
Nidarosdomen som började byggas år 1070. De
äldsta delarna man kan se idag är från
1100-talet.
På förmiddagen går resan vidare ut längs
den vackra Trondheimsfjorden och sedan förbi öarna Grip
och Smöla. Senare under eftermiddagen når vi
Kristiansund och på kvällen Molde, känd som
"rosornas stad". En kvart före midnatt har vi nått
fram till Ålesund som är min destination. Känner
ett visst vemod men är samtidigt ganska mätt på
intryck. Jag lämnar M/S Nordnorge och söker upp mitt
hotell.
|
Läs
& skriv i gästboken! Norge index-sida Alla bilder ©
Bo Davidsson |
|
|